riksdag och regering

Hejhej! Så här är det, jag tycker att det är väldigt krångligt allt det här med riksdag och regering och politik i allmänhet. Jag är inte så insatt. Vad är riksdagen och vad är den till för egentligen? Så jag tänkte att jag skulle försöka att skriva lite om det nu. Informationen har jag hittat påwww.riksdagen.se

 

För att få vara med i riksdagen så måste man få rösta i riksdagsvalet och vara nominerad av ett politiskt parti.

 

Vart fjärde år är det val till riksdagen. Alla som har rösträtt i Sverige går och röstar. När sammanräkningen av rösterna är klar så ska mandaten fördelas så rättvist som möjligt. En mandat är som jag förstår det en plats i riksdagen och det finns 349 stycken platser. Mandaten delas ut till partierna i förhållande till hur många röster de fått. Alltså det parti som fått flest röster får också flest platser i riksdagen. Men bara de partier som uppnått en viss storlek i valet får mandat. Bara de partier som fått mer än 4% av rösterna i valet får vara med i riksdagen.

Exakt hur mandaten delas ut och vilka metoder man använder är så förvirrande och alldeles för komplicerat för mig så det tänker jag inte ens gå in på. Det finns smarta människor som sköter det där åt oss.

 

Dessa partier är representerade i riksdagen just nu:

 

  • Socialdemokraterna
  • Moderata samlingspartiet
  • Centerpartiet
  • Folkpartiet liberalerna
  • Kristdemokraterna
  • Vänsterpartiet
  • Miljöpartiet

 

När partiernas mandatfördelning är klar så är det dags att bestämma vilken eller vilka kandidater som ska vara med och sitta i riksdagen. I första hand sker kandidaturvalet genom att ledamöter utses utifrån sina personliga röster.

 

Så det var lite kort om hur man kommer in i riksdagen. Men vad gör riksdagen nu då?

 

Jo, det är riksdagen som stiftar lagarna i Sverige. Deras beslut gäller i hela landet. De bestämmer om budget och skatter och säkert en massa andra saker också. När alla ledamöter i riksdagen är utsedda så får riksdagen välja en stadsminister. Stadsministern i sin tur väljer vilka ministrar som ska vara med i regeringen. Då kommer vi till regeringen och vad det är.

 

Regeringen måste accepteras av riksdagen, annars kan den tvingas att avgå. Regeringen får lägga fram förslag till riksdagen som sedan får ta ställning till dem. Men regeringen kan också göra beslut om regler som alla måste följa, de kallat förordningar. De kan inte besluta om lagar, för det kan bara riksdagen göra.

 

Förstod ni vad de var nu? Jag tror att jag har en liten aning om vad det innebär med riksdag och regering nu, men ni kanske redan hade det....:) See ya!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0